I de to første delene av Håndballtreneren har vi tatt opp emner som er viktige i trenerrollen og presentert relevant stoff innenfor de ulike fagområdene. I del 1 tok vi for oss ulike sider ved håndballfaget, mens vi i del 2 fokuserte på det å være leder for en gruppe. I denne tredje delen ønsker vi å rette oppmerksomheten på deg og gi noen råd om hvordan du konkret kan jobbe for å utvikle deg og bli en bedre trener.
Et sentralt spørsmål, som vi håper Håndballtreneren har gitt deg noen flere svar på, er følgende: Hvilken kompetanse er det som er relevant for deg som håndballtrener?
En lærer så lenge en har lyst til å lære.
Hva er det viktig at du vet noe om og hva er det viktig at du kan for å være en god trener for laget ditt?
På samme måte som det er lurt å ha en plan for utviklingen av laget og de enkelte spillerne, tror vi det er veldig smart at du som trener har en plan for din egen utvikling. Hva er dine styrker? Og hvordan kan du forsterke og videreutvikle disse ytterligere? Hvilke områder er du ikke like god på? Og hvordan kan du gå frem for å bli bedre der du føler du mangler noe?
Når vi skal guide deg gjennom en utviklingsprosess som håndballtrener velger vi å skille mellom kunnskap og praksis. Med kunnskap mener vi de områdene du bør vite noe om og hvilke kilder du kan bruke for å fylle på der du måtte ha huller. Med praksis mener vi det å utøve kunnskapen du har i konkrete situasjoner.
Det er ingen grense for utvikling.
I del 1 og del 2 av Håndballtreneren har vi presentert fagstoff som er relevant for trenere på alle nivåer. Når du skal ta tak i din egen utvikling kan det være lurt å starte med en kartlegging av hvilken kunnskap du besitter og hvilke områder du har huller. Det gir deg et utgangspunkt for å lage en plan, prioritere hvilke områder du søker mer kunnskap om og jobbe systematisk med din egen kompetanse.
Vi foreslår at du starter med noen enkle refleksjonsoppgaver. Disse vil kunne gi deg en oversikt og sette deg i gang med å tenke egenutvikling. Noter deg gjerne noen stikkord på hver oppgave.
Når du har gjort disse oppgavene bør du har et godt utgangspunkt for å gjøre en mer grundig kartlegging og deretter utarbeide en plan for å øke din egen kompetanse.
Her skisserer vi noen punkter som kan være en god ramme for din egen utviklingsprosess. Denne prosessen er selvfølgelig ikke noe du bare kan gjøre en gang. Det kan være fint å ta den frem ved jevne mellomrom, for eksempel en gang eller to hver sesong, og gjøre en ny kartlegging og legge en videre plan for ytterligere utvikling av kunnskapsnivået ditt. Du lærer så lenge du vil.
Må jeg på de store trenerkursa, eller kan jeg ta litt innimellom jobben min, treningen min og middagslagingen?
Selv om det er viktig å ha god kunnskap i bunn må vi samtidig aldri glemme at det å være håndballtrener først og fremst handler om praksis. Det teoretiske gir oss et rammeverk, et utgangspunkt for å forstå, og verktøy som hjelper oss til å strukturere og systematisere arbeidet. Men det er gjennom faktiske handlinger, hvordan vi møter spillerne i konkrete situasjoner og hvordan vi i det daglige arbeidet er i stand til å bruke den kunnskapen vi har at vi viser hvor gode trenere vi er.
Derfor er det viktig at en trener med et ønske om å utvikle seg selv også jobber konkret med å bli bedre i de ulike situasjonene og oppgavene man møter som trener. Det er for trenere som det er for spillerne: Øvelse gjør mester. Skal du bli en god trener må du øve målrettet på å løse de utfordringene en trener står oppi.
Et godt tips i denne delen av utviklingsprosessen er å hjelp fra noen. Få noen til å se deg i kortene. Kanskje det en mer erfaren trener i klubben kan være din mentor? Kanskje er det andre trenere i klubben med samme ønske om å bli bedre som du har? Da kan dere jo coache hverandre? Kanskje finnes det trenere i andre klubber som du kan samarbeide med og utveksle erfaringer med?
Uavhengig av om du jobber med dette på egenhånd, eller i samarbeid med noen, foreslår vi også her noen refleksjonsoppgaver som en start. Det setter forhåpentligvis igang tankene og kan være en god begynnelse på å bli bevisst på hva du er bra til som trener og hva du trenger å forbedre.
Når du har jobbet deg gjennom disse oppgavene har du antagelig fått mye å tenke på, og et godt utgangspunkt for å lage en utviklingsplan for deg selv.
Å jobbe på denne måten krever ydmykhet og selvinnsikt, og kan noen ganger være en krevende øvelse. Derfor kan det være desto mer fornuftig å ha hjelp av noen du stoler på og ikke «gå løs» på seg selv helt på egenhånd. Uansett er det viktig at det ikke blir for stor vekt på de tingene du ikke behersker så bra. Forsøk hele veien å bruke minst like mye energi på å forsterke det du allerede er bra på. Husk også at å innse egne mangler ikke er svakhet, men tvert i mot en forutsetning for fremgang.
Det som du kan bruke på de beste, kan du ikke alltid bruke på de yngste. Men det du kan bruke på de yngste kan du bruke på de beste.
Til slutt skisserer vi noen punkter som kan være en ramme for en utviklingsprosess også på praksisfeltet. På samme måte som prosessen vi skisserte for utvikling av egen kunnskap er dette noe det kan være fint å ta frem ved jevne mellomrom og på den måten stadig korrigere og videreutvikle utviklingsplanen. Du lærer og utvikler deg så lenge du vil.
Trenerbagen
Klikk for å åpne